.::Pembuka Tirai::.

Wednesday, April 2, 2008

.:aPriL foOL:.

Pada tanggal 1 April orang-orang begitu taksub menipu dan berbohong kepada orang lain. April Fool merupakan hari kemenangan atas pembunuhan ribuan umat Islam Sepanyol oleh tentera Salib dengan cara penipuan. Sebab itulah mereka merayakan April Fool dengan cara melakukan penipuan dan kebohongan walau dibungkus dengan dalih sekadar hiburan semata-mata.

Biasanya orang akan menjawab bahawa April Fool, yang hanya berlaku pada tanggal 1 April, adalah hari di mana kita boleh dan sah-sah saja menipu teman, orang tua, saudara, atau sejenis-nya, dan sang target tidak boleh marah atau emosi ketika sedar bahawa dirinya telah menjadi sasaran April Fool.

Walaupun belum sepopular perayaan tahun baru atau Valentine’s Day, budaya April Fool dalam dua dekad terakhir memperlihatkan kecenderungan yang makin akrab dalam kalangan masyarakat perkotaan kita. Tidak mustahillah, ia akan meluas ke masyarakat yang tinggal di desa. Ironisnya, masyarakat dengan mudah meniru budaya Barat ini tanpa mengkritisinya terlebih dahulu, apakah budaya itu baik atau tidak, bermanfaat atau sebaliknya!

Tahukah anda, bahawa perayaan April Fool yang selalu diakhiri dengan kegembiraan dan kepuasan itu, sesungguhnya berawal dari suatu tragedy besar yang sangat menyedihkan dan memilukan???

No comments: